lördag 22 juni 2013

Relativt miljövänlig diskmaskin

I väntan på att köket ska bli klart så står diskmaskinen Lars till tjänst:)
Den här väggen har orsakat en hel del huvudbry, tennisarm och diverse resor till olika byggnadsvårdsbutiker med mera. Det blir visst ofta problem när man försöker måla över rödfärg. I Gysinge fick jag rådet att måla den med linoljefärg. Problemet med linoljefärg är att den torkar så fruktansvärt långsamt och sedan skulle det bli hutlöst dyrt också. Olika råd från olika målare. Jag bestämde mig för att ta råd från en gammal gentleman som målat hela sitt liv. 

Först borsta, borsta och borsta med stålborste så att så mycket som möjligt av färgpigmentet borstas bort (därav tennisarm...). Sedan dammsuga väggen. Efter det en alkydfärg som ska spädas med lacknafta och penslas flödigt på väggen som en primer. Ja, det luktar starkt men den äldre gentlemanmålaren försäkrade att man blir inte "dum i huvudet"av att måla en enda vägg :-)
Nåväl, lite yr blev jag i alla fall. 
Nu räckte inte färgen till hela väggen så jag får inhandla mer på måndag. 
När den är grundmålad ska jag reparera lite med akrylfog innan jag målar med den slutliga färgen. Nu ska jag bara bestämma mig för om den ska bli vit eller grå....

Lars passar på att vara ute lite också. Här ska en dräneringsslang leda bort det överflöd av vatten som dränker gräsmattan vid skyfall och vårflod.
Här ska det bli staket så att barn och hundar inte springer ut på vägen. 
God fortsättning på midsommaren önskar vi er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Designed by Simply Fabulous Blogger Templates