lördag 2 juni 2012

Äntligen dags att börja måla:)

Jag tycker verkligen det är roligt att måla! Idag är det grundmålning av taket i köket och väggarna som står på schemat.



Allting blir vitt, vitt,vitt...



Vi låter det gamla 1700-talstaket med underbara breda plankor vara gropigt, nött och snett. Fogarna däremot behöver tätas med en elastisk fogmassa.



Lätt att stryka på och är övermålningsbar direkt.



Riktigt fiffig grundfärg som innehåller kvistlack också blir ett moment mindre.



Ludde tar det lugnt:)
- Posted using BlogPress from my iPad

2 kommentarer:

Oskar Göransson sa...

Hej! Vilken härlig läsning att läsa om ert torp. Jag och min fru köpte ett torp för ett år sen och pysslar och fixar där mest hela tiden. Nu är vi lite villrådiga och jag tänkte höra om ni har något tips. Vi har en gammal grävd brunn precis som ni läste jag. Vi vill sätta dit en handpump men vet inte riktigt vad vi behöver göra först och inte var och vem vi kan fråga. Hur gjorde ni? Vad hade ni för kunskaper? Vad har ni lärt er? Du får gärna maila ett svar till mig. Med vänlig hälsning, Oskar Göransson

Anki sa...

Hej Oskar! Ledsen att jag missar din kommentar:(.
Vad roligt att ni också har ett torp. Man blir definitivt inte sysslolös.
När det gäller kunskaper så får vi läsa och fråga oss fram, vi har bara haft nyare hus tidigare. Pumpen hade vi redan och vi hade tur att den fungerade också. Den sitter fast på ett betonglock. Vill man göra det enklare kanske man kan använda ett trälock som är tätt.
Jag har sett att de åtminstone har haft handpumpar på Jula (Västerås).
Tanken från början för oss var att sätta in en elektrisk pump och dra in vattnet i stugan. Problemet med vår brunn är att den ligger nedanför vägen och det riskerar att komma in föroreningar i vattnet.
Vi beslutade oss för att djupborra brunn, så nu har vi fint vatten.
Kostnaden för att borra efter ROTavdrag blev ca 38.000:-.
Pumpen och brunnen är ändå fin att ha i trädgården om man vill vattna tex.
Lycka till med ert torp./Anki

Skicka en kommentar

 

Designed by Simply Fabulous Blogger Templates